maanantai 9. huhtikuuta 2012

Tehokausi alkaa

Katselin kalenteria, ja totesin kauden päätavoitteeseen eli Tahkolle olevan 12vk, eli noin 3kk.
On tullut aika lisätä harjoittelua reilusti.
Tiedän kyllä, että pohjat olisi pitänyt tehdä jo talvella, mutta kun se kerran on ollut vaillinaista, niin ei siitä sen enempää. Nyt pyritään valmistautumaan tapahtumaan.

Välitavoitteena ovat Jukolan viesti kesäkuun puolessa välissä ja sitä ennen MTB-maraton joko Rajamäellä toukokuun alussa tai Korsossa kesäkuun alussa. Parhaiten valmistautumiseen sopiva Valkeakosken maraton on samana päivänä kuin Sasti-ST -autosuunnistuskisa Jyväskylässä.

Olen ajatellut käyttää erään pyöräilykirjan ohjelmaa soveltuvin osin, jos se saisi hieman kurinalaisuutta harjoitteluun. Soveltaa on pakko, kun ei kyllä aika ja ennenkaikkea inspis riitä tekemään moisia harjoitusmääriä pelkällä pyöräilyllä. Lisäksi on muitakin tavoitteita kuin pelkkä pyöräilyvauhdin kasvattaminen.

Viime viikkojen aktiviteetit ovat olleet erinomaisen vaihtelevia. Kevyt flunssantynkä ja työkiireet aiheuttivat yhden viikon valumisen tyystin hyväntekeväisyyteen. Turku-rastien kesäkausi alkoi, joten nyt on tiedossa hyviä ratoja joka viikko. Ensimmäiset rastit olivatkin liki Ässän mielimaastossa, ja suunnistus nyt sujui jotensakin, joskaan ei lähellekään tavoitetta. Kilometrivauhti hiukan alle 4 km:n radalla oli lähes 11min/km. Harjoitusohjelman vaatimusten vuoksi täytynee siirtyä 6km reitille, eikä se tietysti mahdollisen Jukolan kannaltakaan ole huono asia, osuuspituudet Jukolassa kun ovat yleensä melko runsaita.

Pääsiäispyhinä lähdin nopealle lenkille ensimmäistä kertaa tänä keväänä täysjoustolla. Taas muisti että miksi sitä metsässä ajelua harrastaa ja miksi maastofillareihin rakennetaan jousitus... Oli niin mahtavaa että piti ihan pelkästä riemusta tykittää välillä niin kovaa kuin äijästä vain lähtee. Kävin vielä lopuksi kiipeämässä pari kertaa nyppylän josta ajattelin mäkikuntoa ammentaa. Mäki on mukava kun sitä voi ajaa edestakaisin ylitse jolloin yhdellä kierroksella tulee 2 nousua ja laskua. Suuren suuri se ei ole, joten sitä varmaan pitäisi ajaa enemmän kuin kahdesti...

Suunnistusautonkin remontti on jokseenkin vaiheessa, kaikki vähänkään tärkeät hommat on tekemättä ja kisaan on reilu kuukausi. Välttämättä ennen kisaa pitää tehdä kansipahviremontti, koska nykyinen ilmiselvästi vuotaa. Lisäksi olen rakennellut autoon uutta moottorin johtosarjaa, mahdollistaakseni kaikkien koneen anturointien käytön. Vanha johtosarja oli muutenkin melkoinen harakanpesä, ja kiireessä tehty. Ihmeen vähän sekin aiheutti luotettavuus- tai muita ongelmia. Kevään kisakalenteri on melko lyhyt, mutta katsotaan mistä saataisiin kerättyä ohjelmaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti